Wykonawcy

/Wykonawcy
Wykonawcy 2022-09-15T01:12:58+02:00

Giorgio Dellarole

akordeon

 

Profesor akordeonu w Konserwatorium „Arrigo Boito” w Parmie. Studiował pod okiem mistrzów Emanuele Spantaconiego i Sergio Scappiniego, specjalizację z muzyki dawnej odbył u Marco Farolfiego, Emilii Fadini i Luki Oberti.

Występował w całych Włoszech, Europie oraz w Chinach, Afryce i Stanach Zjednoczonych.

Nagrywał jako solista I z zespołami kameralnymi od duetu po sekstet, wykonując muzykę dawną oraz repertuar współczesny i tango.

Dellarole ma w swoim dorobku prawykonanie utworów m.in. Nicoli Campogrande i Angelo Gilardino. Często współpracuje z takimi muzykami jak Michele Andalò, Fiorella Andriani, Luigi Attademo, Francesco Baroni, Bruno Cavallo, Francesco D’Orazio, Alessandro Ciccolini, Svetlana Fomina, Gabriele Geminiani, Luca Giardini, Kreeta-Maria Kentala, Lorenzo Micheli, Paola Nervi, Alessandro Palmeri, Rocco Parisi, Emanuele Segre, Jani Sunnarborg, Giorgio Tabacco, Alessandro Tampieri, Imbi Tarum.

W ostatnich latach poświęcił się głównie studiowaniu repertuaru barokowego i klasycznego, jako jeden z pierwszych zwrócił uwagę znawców na akordeon. Jednocześnie poprzez swoje kursy i kursy mistrzowskie stara się upowszechniać wśród akordeonistów ideę rygorystycznych badań filologicznych i stylistycznych stosowanych w muzyce dawnej.

W muzyce dawnej Dellarole gra na niestandardowym akordeonie firmy Scandalli, dostrojonym do temperamentu Vallottiego na A415 Hz.

Maciej Frąckiewicz

akordeon

 

Studiował w UMFC w Warszawie, ESCMUC w Barcelonie, HfM Detmold oraz FUdK w Essen. Od 2018 roku prowadzi klasę akordeonu w Hochschule für Musik w Detmold, regularnie wykłada też w ramach kursów mistrzowskich w Europie i Azji.

Zwycięzca jednego z najważniejszych konkursów akordeonowych na świecie – Certamen Internacional de Acordeón „Arrasate Hiria” w Hiszpanii (2012), a także laureat Paszportu Polityki. Ponadto jest laureatem nagród wielu międzynarodowych konkursów akordeonowych w Polsce, Niemczech, Słowacji, Włoszech i Hiszpanii, m.in. Deutscher Musikwettbewerb (Bonn, 2018), Folkwang Preis (Essen, 2017), GWK-Förderpreise für Musik (Münster, 2015) oraz Internationaler Akkordeonwettbewerb (Klingenthal, 2008). 

            Regularnie występuje jako solista z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych, m.in z Filharmonią Narodową, NOSPR, Philharmonisches Staatsorchester Mainz, Beethoven Orchester Bonn, Bochumer Symphoniker pod batutą dyrygentów tj.: Jacek Kaspszyk, José Maria Florêncio, Krzysztof Penderecki, Łukasz Borowicz, Rasmus Baumann, Bassem Akiki itd. Występował na festiwalach w Polsce i za granicą. Artysta gra na instrumencie Pigini Nova.

 

Paweł Janas 

muzyk i kompozytor

Z łatwością porusza się na gruncie muzyki klasycznej, współczesnej, elektronicznej i improwizowanej. Nagradzany na ponad 30 konkursach na całym świecie, m.in.: w Polsce, Francji, Włoszech, Niemczech, Austrii, Litwie, Chorwacji. Laureat Festiwalu Virtual Accordion w Rzymie oraz zdobywca tytułu Mistrza Świata podczas 63 Coupe Mondiale w Varazdin. Występował w większości krajów Europy, USA, Kanadzie i Chinach. Koncertował solowo, kameralnie oraz z orkiestrami pod batutą takich dyrygentów jak Z. Rychert, K. Kozlowski, M. Tworek, S. Chrzanowski. Studiował na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien. Jest pierwszym akordeonistą w historii, który wystąpił jako solista z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie. Ważnym elementem w jego działalności artystycznej jest współpraca z gronem kompozytorów młodego pokolenia, czego efektem jest ponad 50 prawykonań.

 

Magda Kulig

mezzospran

Jest absolwentką wydziału wokalnego w klasie śpiewu E. Czermak Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Ukończyła także historię na WNHiP Uniwersytetu Wrocławskiego. Występowała na licznych festiwalach, koncertach i recitalach wokalnych w kraju i za granicą, m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie-Zdroju, Festiwalu Wratislavia Cantans, Festiwalu Musica Sacromontana, Międzynarodowym Festiwalu EuroSilesia, Oper im Berg Festival Salzburg, Opern und Konzerttage Ruhpolding, Kammeroper Schloss Rheinsberg International Festival zur Forderung junger Opernsanger oraz Schleswig-Holstein Musik Festival. Jest laureatką wielu konkursów wokalnych, m.in. III nagrody w kategorii oratoryjno-pieśniarskiej w VIII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Dusznikach-Zdroju (2006), nagrody specjalnej w IV Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. H. Halskiej we Wrocławiu (2007), laureatką sekcji barokowej konkursu wokalnego w Bolonii Secondo Concorso Internazionale e Stage di Approfondimento per Giovani Cantanti Lirici Citta di Bologna (2008), a także zdobywczynią III miejsca w Tiit Kuusik International Lied Competition w Estonii (2011). Jest stypendystką Zarządu Województwa Dolnośląskiego w zakresie twórczości artystycznej, niemieckiego Richard Strauss Institut oraz angielskiej fundacji Dartington International School. Za płytę Elegie w 2012 roku otrzymała Wrocławska Nagrodę Muzyczną.

 

 

Rafał Łuc

akordeon

 

Urodzony 1987 roku we Wrocławiu. Absolwent Royal Academy of Music w Londynie (w klasie prof. Owena Murray’a), Musikene Centro Superior de Musica del Pais Vasco w San Sebastian (w klasie Iñakiego Alberdiego) oraz Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego (w klasie akordeonu dr hab. Zbigniewa Łuca), w której obecnie pracuje na stanowisku adiunkta. We wrześniu 2018 r. uzyskał tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych. Koncertuje od najmłodszych lat. Będąc zaledwie 15-letnim muzykiem wystąpił po raz pierwszy jako solista z Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej, a w maju 2004 występował z orkiestrą w Malmö i Kopenhadze. W styczniu 2009 r. zadebiutował w londyńskiej sali koncertowej – Purcell Room. Dziennik The Times opisał Rafała jako „muzyka znacznie dojrzalszego niż jego wiek, który wykorzystuje cały potencjał swojego instrumentu”. 

Podczas studiów w Wielkiej Brytanii Rafał występował w najważniejszych salach koncertowych m.in. w słynnym kościele St. Martin in the Fields, Barbican Centre, King’s Place, Royal Albert Hall w Londynie, Bridgewater Hall w Manchesterze, Colston Hall w Bristolu; kilkukrotnie w jednej z najsłynniejszych sal świata – Wigmore Hall jako finalista konkursów Young Concert Artists Trust i Patron’s Award; Symphony Hall w Birmingham wykonując partię akordeonu w monumentalnym dziele Prokofiewa – Kantacie na 20 rocznicę Powstania Październikowego

W kwietniu 2011 r. dokonał debiutu w Stanach Zjednoczonych występował w m.in. Carnegie Hall, Weill Hall, a w czerwcu 2011 r. z koreańską wiolonczelistką Hau-Eun Kim nagrał płytę z dziełami Bacha i Piazzolli, która została wydana przez wytwórnię Universal Music. 

Za swoje wybitne osiągnięcia był nagradzany stypendiami Samorządu Wrocławia, Urzędu Marszałkowskiego Dolnego Śląska, stypendium zDolny Śląsk, Fundacji Crescendum Est- Polonia, Solti Foundation oraz czterokrotnie otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W styczniu 2008 r został laureatem V edycji programu stypendialnego Młoda Polska. 

Współpracował z wieloma znakomitymi dyrygentami jako solista i muzyk orkiestrowy m.in. Pierre-Andre Valade, Baldur Brönnimann, Lionel Bringuier, Christopher Austin, Mirga Gražynitė-Tyla, Łukasz Borowicz, Szymon Bywalec, Maciej Koczur. 

Rafał gra na akordeonie Pigini Nova wykonanym na specjalne zamówienie.

 

 

Wiesław Ochwat

 akordeon

 

Aktywnie udzielający się na wielu płaszczyznach instrumentalista, zaangażowany w działalność kulturalną poprzez czynne koncertowanie, współorganizowanie wydarzeń artystycznych oraz aktywną pracę w sferze dydaktyczno-naukowej. W 2014 r. ukończył z wyróżnieniem dwustopniowe studia w Akademii Muzycznej w Krakowie im. Krzysztofa Pendereckiego w klasie akordeonu dra Janusza Patera, a w roku 2018 obronił doktorat na tejże uczelni pod opieką naukową prof. dra hab. Pawła Palucha. Obecnie pracuje jako asystent w Katedrze Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu na krakowskiej uczelni.

 

Ważnym punktem w osobistym rozwoju akordeonisty było ukończenie w 2016 r. dwuletniego projektu „Italian Accordion Accademy” – zaawansowanego pedagogicznie oraz wykonawczo programu podyplomowego dedykowanego sztuce akordeonowej, prowadzonego przez Claudio Jacomucciego.

Głównym nurtem zainteresowań akordeonisty jest wykonywanie i promowanie muzyki współczesnej. W kręgu zainteresowań instrumentalisty poza muzyką współczesną pojawia się również muzyka klasyczna, improwizowana i rozrywkowa.

 

 

 

 

Wiesław Suruło

flet

W roku 1995 ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fletu Prof. Kazimierza Moszyńskiego.  Swoje umiejętności doskonalił pod kierunkiem Prof. Meinharta Niedermayra w Wiedeńskim Konserwatorium.  Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Meinharta Niedermayra, Petera-Lukasa Grafa oraz kursach orkiestrowych BachAkademie Stuttgart pod kierunkiem Helmutha Rillinga oraz International Orchesterkurs Attergau prowadzonego przez Sir Jehudi Menuhina. Od 2007 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie.

Jest laureatem wielu nagród m.in.: II nagrody na III Ogólnopolskim Konkursie Fletowym w r. 1995 (Kraków), wyróżnienia na IV Ogólnopolskim Międzyuczelnianym Konkursie Zespołów Kameralnych w r. 1996 (Bydgoszcz) w kategorii kwintetu dętego i uczestnikiem II Międzynarodowego Konkursu Indywidualności Muzycznych im. Aleksandra Tansmana w r. 1998 (Łódź). 

Współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, dla którego dokonał nagrania wyboru utworów na flet kompozytorów polskich.  Dokonał także nagrań dla Polskiego Radia oraz Telewizji Polskiej, prowadzi działalność koncertową jako solista i kameralista. Działa aktywnie jako pedagog prowadząc liczne kursy i warsztaty metodyczne.

Brał udział w festiwalach w kraju i za granicą m.in.:  Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej w Zakopanem, Festiwal Barok na Spiszu, Przemyska Jesień Muzyczna, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze w Pelplinie. Od roku 1994 jest solistą Opery Krakowskiej.

           

 

Maria Sławek 

skrzypce

 

Skrzypaczka, wykładowczyni, badaczka. Współzałożycielka (wraz z Anią Karpowicz) i prezeska Instytutu Mieczysława Wajnberga, doktor habilitowana sztuki. Prowadzi swoją klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, wykłada także na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Prowadzi zajęcia z historii muzyki żydowskiej w ramach Podyplomowych Studiów Polsko – Żydowskich w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Wiesława Kwaśnego. W 2015 roku obroniła doktorat poświęcony sonatom na skrzypce i fortepian Mieczysława Wajnberga. W 2020 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuki.

 

Występowała w wielu miastach Polski, a także w Niemczech, Izraelu, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Belgii, we Włoszech, Francji, na Ukrainie i w USA.

Od wielu lat szczególne miejsce w jej repertuarze zajmują dzieła Mieczysława Wajnberga.  Maria Sławek ma w dorobku trzy płyty: w 2012 roku ukazała się rejestracja sonat Schumanna i Prokofiewa, dokonana wraz z pianistą Piotrem Różańskim, wydana przez Grupę Twórczą „Castello”. Trzy lata później artyści nagrali dzieła na skrzypce i fortepian Mieczysława Wajnberga – album, opublikowany przez wydawnictwo fonograficzne CD Accord. W 2019 roku ukazał się kolejny album artystki – „Rejoice” nagrany z wiolonczelistą Marcinem Zdunikiem, ponownie dla wytwórni CD Accord.

Skrzypaczka wielokrotnie była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (m.in. w ramach programu „Młoda Polska”). Zdobyła także Stypendium Twórcze Prezydenta Miasta Krakowa w 2011 roku, znalazła się także wśród laureatów nagrody Solti Foundation.

W 2021 roku otrzymała Stypendium Artystyczne m.st. Warszawy.

 

 

 

 

Maciej Tworek

dyrygent

 

W krakowskiej Akademii Muzycznej studiował fortepian w klasie prof. Jana Hoffmana, chóralistykę, oraz dyrygenturę w klasie prof. Józefa Radwana. Brał udział w dyrygenckich kursach mistrzowskich prowadzonych przez Helmutha Rillinga, Rogera Norringtona i Kurta Masura. Jako asystent współpracował z Valerym Giergievem i Lorinem Maazelem. W latach 2005 do 2012 był dyrygentem Capelli Cracoviensis. Jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie.


W 2002 roku rozpoczął dyrygencką współpracę z Krzysztofem Pendereckim. Jej owocem był m. in. udział w nagraniu z orkiestrą Sinfonia Iuventus kompletu jego symfonii i koncertów instrumentalnych. W roku 2018, w ramach obchodów jubileuszu 85-lecia urodzin kompozytora dyrygował II koncertem skrzypcowym Metamorfozy z Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin w Filharmonii Berlińskiej z Anne Sophie Mutter jako solistką, z którą następnie odbył tournee po Chinach  z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Varsovia.


Koncertował w Europie, Azji i obu Amerykach, dyrygując takimi zespołami jak, m.in.: The Hilliard Ensemble, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Oxford Philharmonic Orchestra,, Tonhalle Orchester Zürich, Deutsche Radio Philharmonie, Dresdner Philharmonie, NDR Radiofilharmonie, MDR Sinfonie Orchester, Orquesta Sinfónica de Galicia, Orkiestrą Symfoniczną Czeskiego Radia, Państwową Orkiestrą Symfoniczną Nowa Rosja (koncert towarzyszący Zimowej Olimpiadzie w Soczi w 2014r.), Orquesta Sinfonica Simon Bolívar de Venezuela, Coro Sinfonico Nacional Juvenil de Venezuela, Orquesta Filarmόnica de Bogotá, KBS Symphony Orchestra (Korea Południowa), Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, The Jerusalem Symphony Orchestra, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, wiekszością zespołów filharmonicznych w Polsce oraz zespołami Filharmonii w Ostravie, Brnie, Astanie.

 

 

Maciej Zimka

akordeon i kompozycja 

W 2013 roku ukończył z wyróżnieniem krakowską Akademię Muzyczną w klasie akordeonu dra  Janusza Patera, a w 2016 roku obronił doktorat na tejże uczelni. Od 2018 roku Maciej Zimka prowadzi klasę akordeonu w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Artysta jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów instrumentalnych, m.in.: I nagrody 
w VI-ojo Lietuvos Akordeonistu Konkurso Vilnius (Litwa), I nagrody 
45. Internationaler Akkordeonwettbwerb Klingenthal (Niemcy, kategoria kameralna) czy  Nagrody za najlepsze wykonanie kompozycji Andrzeja Krzanowskiego w IV Konkursie Akordeonowym  im. Andrzeja Krzanowskiego w Czechowicach-Dziedzicach (Polska).

Maciej Zimka koncertuje zarówno solo, jak i w zespołach kameralnych grając muzykę klasyczną i współczesną. Artysta wystąpił na wielu festiwalach, m.in.: Sound 12” Newcastle upon Tyne (Wielka Brytania), Les Cles du Classique(Francja/Hiszpania)”, Festival Musique et Patrimoine en Vienne et Gartempe (Francja), Concerts at Lempertz (Belgia), Modena Organ Festival (Włochy), Share.Music.Leipizg. (Niemcy), Calliope Kammermusikreihe (Niemcy),  Festival Musique de Chambre Beausoleil (Francja), Trnawská Hudobná Jar (Słowacja), Classica Brianza (Włochy), Prikarpacka Vesna (Ukraina), Audio Art Festival, MOZG Festival, Art Forum Festival, Euro Chamber Music Festival, Dolnośląski Festiwal Muzyczny, Wawel o zmierzchu” (Polska), odbył także trasy koncertowe w Stanach Zjednoczonych i Izraelu. 

Artysta jest również aktywnie działającym kompozytorem. Tworzy utwory zarówno na akordeon jak i na inne instrumenty i obsady kameralne. Jest laureatem m.in.: Grand Prix w VIII Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskimw Sanoku (2017).

duoAccosphere

 

Międzynarodowy duet akordeonowy założony w 2011 roku przez Alenę Budziňákovą (Słowacja) i Grzegorza Palusa. Zespół ma w dorobku blisko dwieście koncertów w Polsce i za granicą (Austria, Bośnia i Hercegowina, Chiny, Czechy, Dania, Litwa, Niemcy, Słowacja, Ukraina), występy na prestiżowych festiwalach oraz z towarzyszeniem orkiestr. Zespół był wielokrotnie honorowany laurami krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych, będąc zdobywcą m.in. I nagród na festiwalach w Puli (2012, Chorwacja), Sanoku (2012), Mławie (2012) i w Chełmie (2011). duoAccosphere posiada bardzo szeroki repertuar/ Specjalizuje się zarówno w wykonywaniu transkrypcji utworów powstałych od Baroku do XX wieku, jak i regularnie dokonuje prawykonań współczesnych kompozycji. Z inicjatywy duetu powstało wiele nowych dzieł autorstwa międzynarodowych twórców takich jak: Peter Machajdík (Słowacja), Wołodymyr Runczak (Ukraina), Renatē Stivrina (Łotwa), Tyler Versluis (Kanada), Miłosz Bembinow, Katarzyna Krzewińska, Anna Sowa, Grzegorz Majka oraz Wojciech Ziemowit Zych. duoAccosphere współpracuje również z muzykami innych specjalności oraz tworzy większe projekty z takimi zespołami jak: Airis String Quartet, LLLeggiero Woodwind Trio oraz z kwintetem smyczkowym orkiestry Capella Cracoviensis. Ponadto duet ma na swoim koncie liczne nagrania radiowe oraz płytowe dla wydawnictwa Sarton Records oraz Chopin University Press.

Francois i Mateusz Gurgul

Od 2019 r. duet koncertuje regularnie w kraju prezentując obszerny i zróżnicowany repertuar rozrywkowy. Wykonywana muzyka konfrontuje vis-a-vis dwie kultury: francuską i polską, poprzez adaptacje istniejących przebojów (francuskie przeboje w polskim brzmieniu oraz polskie w języku francuskim) jak i poprzez przedstawienie autorskich utworów. Muzycy kołyszą swoich widzów między językiem francuskim a polskim, między śmiechem piwnicznych kabaretów a wzruszeniem poezji lirycznej.

W 2021 r. ukazała się pierwsza płyta zespołu Francois „Vis-à-Vis” – de la Vistule à la Seine, na której znalazło się 11 najpiękniejszych piosenek polskich wykonanych w przekładzie francuskim. To zupełnie nowa odsłona dobrze znanych i lubianych piosenek jak Naprawdę nie dzieje się nic, czy Lubię wracać tam, gdzie byłem.

Francois

wokal

Jest piosenkarzem mieszkającym w Krakowie, ale pochodzącym z Wandei we Francji. Jego ojciec, Roger Martineau, ze swoim bratem Patrice stworzyli zespół muzyczny, les frères Martineau („Bracia Martineau”) i to właśnie dzięki nim pokochał muzykę i poezję francuską, a szczególnie filary piosenki francuskiej ostatniego wieku: Jacques Brel, Charles Aznavour, Georges Brassens itp.

Karierę sceniczną rozpoczął w Polsce w 2018 r. po otrzymaniu złotego przycisku w konkursie telewizyjnym „Mam Talent”. Jest również Laureatem w XV Ogólnopolskim Festiwalu im. Jonasza Kofty „Moja Wolności” w 2021r dzięki francuskiej adaptacji utworu „Jej portret”.

Mateusz Gurgul

akordeon

Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie na wydziale instrumentalnym w klasie dr Janusza Patera oraz podyplomowych studiów w zakresie Zarządzania kulturą w wymiarze europejskim.

Brał udział w prawykonaniach kameralnych utworów akordeonowych współczesnych kompozytorów oraz w pracach jury krajowych konkursów akordeonowych. Pracę dydaktyczną, z licznymi sukcesami na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, kontynuuje nieprzerwanie od 2007 roku.

Szczególne miejsce w jego działalności artystycznej zajmuje wykonawstwo muzyki rozrywkowej. Od lat zapraszany jest do udziału w licznych projektach z udziałem takich artystów jak m.in.: Grażyna Łobaszewska, Kuba Badach, Sławek Uniatowski, Jan Nowicki, Piotr Cyrwus i Mirosław Czyżykiewicz. Na swoim koncie ma występy z różnymi formacjami na licznych festiwalach.

Lider formacji GURGUL BAND, z którą od 2011 roku koncertuje w kraju i poza jego granicami, m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Akkordeon Akut Festival 2013 w Halle (Niemcy).

 

GrupLab 

kolektyw naukowo-badawczy  

Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie powstał z inicjatywy Marka Chołoniewskiego, Natalii Balskiej, Marcina Janusa, Marcina Strzeleckiego i Petera Sycha w lutym 2012 roku jako przedłużenie działalności Orkiestry ElektroNovej (2009). Spotyka sie regularnie co tydzień we środę o godz. 20.00 penetrując najnowsze i nietypowe technologie i ich zastosowanie w oryginalnych projektach artystycznych. GrupLab skonstruował instrumenty dla Oscylator Ensemble, Laptop Orchestra, Laptop Noise Ensemble, Sensor Ensemble. Od marca 2015 wykonuje regularnie zbiorowe kompozycje improwizowane pod nazwą Plejrek. W dniach 16 – 18 czerwca 2016 GrupLab wykonał swój 3-dniowy projekt Organ Underground w ramach 50. Dni Muzyki Organowej.

Nagrania działalności GrupLabu dostępne są na stronie www.sme.amuz.krakow.pl w zakładce Koncerty.

Hashtag Ensemble

kooperatywa muzyczna specjalizująca się w wykonawstwie muzyki współczesnej, improwizacji i edukacji artystycznej, założona  w 2013 roku przez flecistkę Anię Karpowicz. Zespół tworzy dwudziestu znakomitych polskich muzyków. Kooperatywa nie ma lidera, a jej pracę koordynuje zespół kreatywny.

Działalność Hashtag Ensemble opiera się na budowaniu programów osadzonych w czytelnych, najczęściej pozamuzycznych kontekstach. Ważnym elementem praktyki koncertowej zespołu jest wspieranie
i prezentacja dokonań artystycznych kobiet, co od początku istnienia zespołu znajduje swój wyraz we współpracy z kompozytorkami i artystkami. Koncerty w podwórkach warszawskich kamienic (w ramach festiwalu WarszeMuzik), czy też na ulicy, są fundamentem zakorzenienia Hashtag Ensemble w lokalności i integracji z małymi społecznościami.

Ważną sferą działalności Hashtag Ensemble jest improwizacja, co znajduje swój wyraz w czterech pasmach improwizacyjnych: #archi-solos to muzyczne interpretacje architektury Krakowa, urb<s>core to zamknięte formy improwizacyjne do urbanistycznych partytur fotograficznych, „#WITKACY” (Requiem Records, Opus Series, 2018) to muzyczne odczytania autoportretów fotograficznych Stanisława Ignacego Witkiewicza, natomiast „Visegrad Songs” (Requiem Records, Opus Series, 2016) to reinterpretacje motywów zaczerpniętych z XIX-wiecznej muzyki klasycznej.

Płyty repertuarowe Hashtag Ensemble to „Openings of the (eye)” (Bôłt Records, 2020) – pierwsza na świecie fonograficzna monografia kompozytorki Lucii Dlugoszewski, „First Command” (DUX, 2019) – elektroakustyczna suita Adama Porębskiego do prozy Josepha Conrada, „Trash Music” (Requiem Records, Opus Series, 2018) – studium twórczości Wojciecha Błażejczyka oraz #NetworkMusic – zapis rozwoju
i poszukiwań zespołu z lat 2013-2017.

 

LLLeggiero Woodwind Trio

LLLeggiero Woodwind Trio powstało w 2018 roku w Krakowie, w jego skład wchodzą: Maksymilian Lipień (obój), Piotr Lato (klarnet) i Damian Lipień (fagot). Muzycy są absolwentami Akademii Muzycznej w Krakowie, a obecnie prowadzą tam klasy w swoich specjalnościach. Od wielu lat prowadzą działalność solową oraz kameralną w różnych formacjach, koncertowali między innymi na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Międzynarodowym Festiwalu Pogranicza Muzyki Współczesnej, Festiwalu Muzyki Kameralnej Muzyka u Źródeł, Summerwinds Munsterland – Europas Festival, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej Muzyka Na Szczytach. Muzycy znajdują się w stałym składzie Orkiestry Akademii Beethovenowskiej (Piotr Lato) oraz Narodowej Orkiestry Polskiego Radia w Katowicach (Maksymilian i Damian Lipieniowie), współpracują również z innymi orkiestrami, takimi jak Sinfonia Varsovia, Polska Filharmonia Kameralna Sopot, Filharmonia Podkarpacka, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO. Współpracowali również z takimi artystami, jak Janusz Wawrowski, Janusz Widzyk, Olga Pasiecznik, Katarzyna Budnik, Jakub Jakowicz, Frank Forst, Trio BLUette. Dokonali wielu nagrań zarówno dla Polskiego Radia, jak i wydawnictw Tacet, Accentus, Le Fox Music, DUX, Universal Music.

LLLeggiero Woodwind Trio wykonuje utwory kompozytorów europejskich, począwszy od epoki klasycyzmu po muzykę współczesną m.in. W.A. Mozarta, A. Tansmana, E. Schulhoffa, J. Iberta, J. Francaixa, A. Szałowskiego, W. Lutosławskiego.

W ostatnim czasie Trio miało zaszczyt wystąpić z serią koncertów w Polsce u boku światowej sławy skrzypaczki Kai Danczowskiej w ramach obchodów 70. urodzin artystki. W 2021 roku LLLeggiero Woodwind Trio zajęło II miejsce w prestiżowym konkursie Medici International Music Competition.

 

 

 

Motion Trio

 

Polskie trio akordeonowe, łączące w swej twórczości ogień muzyki o korzeniach  wschodnioeuropejskich z lodowatą precyzją wielkich kompozytorów klasycznych.

Pełna pasji i namiętności muzyka Motion Trio została doceniona przez współczesnych mistrzów, takich jak Michael Nyman, Wojciech Kilar, Krzysztof Penderecki, Jerzy Maksymiuk, Bobby McFerrin czy Joe Zawinul.

Oryginalny repertuar Motion Trio zawdzięcza autorskim kompozycjom artystów tworzących zespół, w głównej mierze leadera – Janusza Wojtarowicza oraz Pawła Baranka

i Marcina Gałażyna. Założony ponad dwadzieścia pięć lat temu zespół przeszedł swą artystyczną drogę od koncertów na ulicach Europy po największe koncertowe sale świata, m.in.: nowojorską Carnegie Hall, Barbican Center w Londynie czy wiedeński Konzerthaus.

Znakiem rozpoznawczym jest niezwykle oryginalne brzmienie tria, osiągane, co najważniejsze, przy zachowaniu dźwięku akordeonu: bez przetwarzania, bez udziału innych instrumentów, bez trików techniki. Artyści polegają jedynie na swojej doskonałej umiejętności gry na akordeonach, wyobraźni i talencie.

Muzyka Motion Trio łączy w sobie minimal music, jazz, rock, folk czyli „motion music” definiowane przez Janusza Wojtarowicza jako „muzyka, która poszukuje nowych dźwięków, nowych możliwości gry na akordeonie, nowego spojrzenia na niewykorzystany dotąd fascynujący instrument”.

Trzynaście albumów wydanych do tej pory przez zespół zdobyło szerokie uznanie, zbierając pochwały i nagrody zarówno krytyków muzyki jazzowej jak i klasycznej.

Motion Trio wystąpiło w czterdziestu czterech krajach świata na wszystkich kontynentach.

Zespól gra na instrumentach Pigini Sirius Millenium, uważanych za najlepsze akordeony na świecie.

 

New Accordion Quintett

 

To energetyzujące zderzenie zupełnie różnych osobowości: Alena Budziňáková, Mateusz Dudek, Wiesław Ochwat, Grzegorz Palus i Maciej Zimka. Jest to wspólna inicjatywa pięciorga akordeonistów będących wybitnymi reprezentantami polskiego środowiska akordeonowego. Zespół został założony w celu odkrywania nowych przestrzeni artystycznych na gruncie niezwykle inspirującego formatu wykonawczego jakim jest kwintet akordeonowy. Muzycy są wielokrotnymi laureatami konkursów muzycznych, stypendystami Ministra Kultury.

Zawodowo związani z środowiskiem akademickim uczelni muzycznych Krakowa i Warszawy. Specjalizują się w wykonawstwie muzyki współczesnej, współpracują z kompozytorami dokonując prawykonań nowych utworów. Zespół nawiązując do bogatej tradycji znakomitych polskich kwintetów akordeonowych stawia sobie za cel wprowadzenie nowej jakości w rozwoju tej formacji kameralnej i chce otworzyć kolejny rozdział w jej ewolucji.

 

 

 

 

 

Sinfonietta Cracovia


Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia to jeden z wiodących zespołów kameralnych w Polsce. Specyfikę Orkiestry definiuje jej wszechstronność wykonawcza, precyzja i elastyczność, które z powodzeniem przenosi na skład symfoniczny. Sinfonietta Cracovia jest ceniona za wykonania muzyki współczesnej w różnych odmianach (od awangardowej po filmową). Poszukując nowych form, angażuje się w liczne przedsięwzięcia promujące muzykę nową i twórczość kompozytorów polskich. Słynie z interpretacji dzieł Krzysztofa Pendereckiego, mentora i patrona wielu przedsięwzięć Orkiestry.

 

Sinfonietta Cracovia jako miejska instytucja kultury na co dzień współtworzy ofertę kulturalną dla mieszkańców Krakowa i gości spoza miasta. Równocześnie buduje swój prestiż oraz artystyczny potencjał poprzez współpracę z międzynarodowymi festiwalami, a także zapraszając do wspólnych przedsięwzięć gwiazdy najważniejszych ośrodków muzycznych. Orkiestra regularnie bierze udział w międzynarodowych trasach koncertowych, promujących polską muzykę zagranicą (od Chin, przez Europę aż po Stany Zjednoczone), w projektach fonograficznych oraz nagraniach dla filmu i telewizji.

 

Początki Sinfonietty Cracovii wiążą się z powstaniem zespołu Młodzi Kameraliści Krakowscy, który w 1994 roku przy wsparciu państwa Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich otrzymał status orkiestry miejskiej oraz nazwę, pod którą funkcjonuje do dzisiaj. Przez 20 lat zespołem kierował skrzypek, altowiolista i pedagog Robert Kabara, w 2014 funkcję tę przejął kontrabasista Filharmonii Wiedeńskiej i animator życia kulturalnego Jurek Dybał. Od sezonu 2021/2022  roku na czele Sinfonietty Cracovii stoi duet: Agata Grabowiecka  (menadżerka kultury i producentka wydarzeń kulturalnych) oraz Katarzyna Tomala-Jedynak (Pierwsza Dyrygentka – Dyrektorka Artystyczna).