Kompozytorzy

/Kompozytorzy
Kompozytorzy 2022-09-15T00:32:26+02:00

Wojtek Blecharz

kompozytor

Urodzony w 1981 w Gdyni. W 2005 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w 2015 otrzymał doktorat z dziedziny kompozycji na wydziale muzycznym Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego, specjalizującym się w tworzeniu i wykonawstwie muzyki współczesnej. Od 2012 jest kuratorem festiwalu muzycznego Instalakcje przy Nowym Teatrze w Warszawie.

Blecharz wyreżyserował swoje trzy opery-instalacje: Transcryptum (2013), zamówioną przez Teatr Wielki – Operę Narodową w Warszawie, Park-Operę (2016), zamówioną przez Teatr Powszechny w Warszawie oraz Body-Operę (2014–16), zamówioną przez Nowy Teatr oraz Huddersfield Contemporary Music Festival. W kwietniu 2018 odbyła się premiera czwartej opery Blecharza Fiasko, wyreżyserowana przez K.A.U & Wdowik w Teatrze Operowym w Darmstadt, we wrześniu 2018 odbyła się premiera Rechnitz.Opera, oparta na tekście Elfriede Jelinek, w reżyserii Katarzyny Kalwat, zamówiona przez TR Warszawa oraz festiwal Warszawska Jesień.

W 2012 r. Blecharz otrzymał nagrodę-stypendium za „doskonałość w kompozycji” podczas 46. Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie, w 2013 został laureatem konkursu kompozytorskiego Impuls w Austrii. W 2012 nominowany do Paszportów Polityki w kategorii muzyka poważna, w 2013 do nagrody Orlenu Polacy z Werwą w kategorii Kultura i Sztuka oraz do nagrody Programu Trzeciego Polskiego Radia Kulturysta Roku. W 2013 opera-instalacja Transcryptum została nominowana do nagrody „Gazety Wyborczej” Wdechy w kategorii Wydarzenie Roku i Miejsce Roku. Autorski spektakl Marty Górnickiej z muzyką Blecharza Mutter Courage und ihre Hunden, zamówiony przez Staatstheater Braunschweig, został uznany za jeden z najważniejszych spektakli teatralnych w Niemczech w 2015 roku. W 2016 Blecharz otrzymał nagrodę za muzykę do najlepszego wystawienia sztuki współczesnej za spektakl Schubert. Romantyczna kompozycja na 12 wykonawców i kwartet smyczkowy w reżyserii Magdy Szpecht. W 2017 otrzymał Stypendium Fundacji Siemensa na skomponowanie utworu other states_horizon dla 16 wykonawców i na 16 głośników bezprzewodowych dla Collegium Novum z Zurychu. W 2019 odbył rezydencję w prestiżowej Civitella Ranieri Foundation we Włoszech oraz otrzymał nagrodę Progetto Positano za całokształt twórczości od berlińskiego zespołu ensemble mosaik.

 

 

Thomas Cornelius

organista, kompozytor i dyrygent

Thomas Cornelius jest utytułowanym i wszechstronnym muzykiem młodego pokolenia. Jego kompozycje są wykonywane w największych europejskich filharmoniach tj.: Elbphilharmonie w Hamburgu, Filharmonia w Kolonii i Filharmonia we Wrocławiu. Jego dorobek obejmuje zarówno utwory solowe, jak i chóralne i symfoniczne, a także koncerty, muzykę na instrumenty klawiszowe i utwory kameralne. Otrzymał wiele stypendiów twórczych m.in. Niemieckiej Rady Muzycznej i Federalnego Ministra Kultury. 

Ponadto regularnie pracuje przy produkcjach filmowych i telewizyjnych m.in. ARD, ZDF i ARTE. Występuje jako solista i w zespołach, a także z chórami i dużymi orkiestrami, takimi jak NDR Elbphilharmonie Orchestra. Występował w Europie, Ameryce i Azji pod batutą światowej klasy dyrygentów m.in.: Herbert Blomstedt, Christoph Eschenbach, Kent Nagano czy Krzysztof Urbański. Jego interpretacje zostały licznie nagrodzone. Był również gościnnym dyrygentem Zespołu Śląsk.

 

Alina Dzięcioł

kompozytorka

 

Urodzona w 1998 roku w Nowym Tomyślu. Jest studentką kompozycji  w klasie prof. Agaty Zubel na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Swoją wiedzę pogłębiała na kursach mistrzowskich z zakresu kompozycji, m. in. z prof. Atlim Ingólfssonem oraz prof. Grażyną Pstrokońską – Nawratil. Jest również absolwentką studiów licencjackich z zakresu gry na akordeonie w klasie prof. Klaudiusza Barana i dra hab. Rafała Grząki na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Laureatka wielu konkursów kompozytorskich, m. in. II nagrody (I nie przyznano) na 62. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za kompozycję Secco na cztery klarnety (2020), wyróżnienia w konkursie „The Matan Givol International Composers Competition 2022” w Tel Avivie za utwór The soul of the machine na zespół (2022), III nagrody na XI Konkursie Kompozytorskim im. Zygmunta Mycielskiego za Against na akordeon, altówkę i elektronikę (2020), który został następnie wykonany na koncercie towarzyszącym Warszawskiej Jesieni, wyróżnienia w konkursie „Over the Rainbow. Compositons for Human Rights” w Wiedniu za kompozycję Hues na flet i fortepian (2021). Jej Trio na klarnet, wiolonczelę i fortepian zostało zakwalifikowane do IV Edycji Programu „Muzyka Naszych Czasów”. Została uhonorowana stypendium „Młoda Polska 2018” za osiągnięcia artystyczne.

 

Paweł Janas 

muzyk i kompozytor

 

Z łatwością porusza się na gruncie muzyki klasycznej, współczesnej, elektronicznej i improwizowanej. Nagradzany na ponad 30 konkursach na całym świecie, m.in.: w Polsce, Francji, Włoszech, Niemczech, Austrii, Litwie, Chorwacji. Laureat Festiwalu Virtual Accordion w Rzymie oraz zdobywca tytułu Mistrza Świata podczas 63 Coupe Mondiale w Varazdin. Występował w większości krajów Europy, USA, Kanadzie i Chinach. Koncertował solowo, kameralnie oraz z orkiestrami pod batutą takich dyrygentów jak Z. Rychert, K. Kozlowski, M. Tworek, S. Chrzanowski. Studiował na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien. Jest pierwszym akordeonistą w historii, który wystąpił jako solista z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie. Ważnym elementem w jego działalności artystycznej jest współpraca z gronem kompozytorów młodego pokolenia, czego efektem jest ponad 50 prawykonań.

 

Mikołaj Majkusiak

kompozytor, instrumentalista, aranżer, producent

Absolwent kompozycji (z wyróżnieniem) oraz akordeonu Uniwersytetu Muzycznego F.Chopina w Warszawie. Wielokrotny stypendysta Ministra Kultury i Sztuki, w tym Stypendium Ministra RP Młoda Polska.

 

Laureat licznych nagród m.in.: najlepszy kompozytor młodego pokolenia Festiwalu Fryderyk 2020 – Nagroda Specjalna ZAiKS, konkursów kompozytorskich w Warszawie i Legnicy, oraz kilkunastu konkursów akordeonowych Klingenthal, Sanook, Castelfidardo.

Jego utwory prezentowano w większości krajów Europy, w Chinach, Japonii i Kanadzie, podczas festiwali: Klara Festival Brussels, Wratislavia Cantans, Musica Polonica Nova, Ljubljana Festival, Latvian New Music Days, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Music Masters on Air, Warszawska Jesień, Festiwal Prawykonań w Katowicach, a także w Operze Bałtyckiej, NOSPR, w Filharmoniach: Narodowej, Bałtyckiej, Częstochowskiej, Dolnośląskiej, Kaliskiej, Lubelskiej, Łódzkiej, Łomżyńskiej, Opolskiej, Sudeckiej, Szczecińskiej, Śląskiej, Świętokrzyskiej, Warmińsko-Mazurskiej.

 

Jego kompozycje symfoniczne doczekały się licznych wykonań, m.in.: Road to the Unknown na głos żeński, skrzypce, DJ-a i orkiestrę smyczkową /II Festiwal Prawykonań w Katowicach/, Symfonia Żeglarzy na wielką orkiestrę symfoniczną oraz chór męski /Filharmonia Warmińsko-Mazurska/, FisConcerto na duet akordeonowy i orkiestrę /Filharmonia Narodowa/, Concerto in F na gitarę i orkiestrę smyczkową /Warszawski Festiwal Gitarowy/.

 

Współpracuje z artystami z najrozmaitszych kręgów muzycznych. Dokonał ponad 400 oryginalnych orkiestracji, które wykonywali m.in. BBC Symphony Orchestra, Chilly Gonzales, Cornelius Meister i Vienna Radio Symphony Orchestra, Jules Buckley i Metropole Orchestra, Nicolas Krauze i Orchestre de Chambre Nouvelle Europe, Marek Moś i orkiestra AUKSO.

 

 

Wołodymyr Runczak

kompozytor i dyrygent

 

Urodzony w  1960 r. Absolwent Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Kijowie. Jako dyrygent specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej, aktywnie propagując twórczość światowych twórców w swym kraju (Ukraina). Współpracował z licznymi orkiestrami symfonicznymi, kameralnymi oraz zespołami muzyki współczesnej, występując także za granicą m.in. w Azerbejdżanie, Francji, Niemczech, Izraelu, Polsce, Kazachstanie i Rosji. W swoim dorobku twórczym ma dzieła symfoniczne, kameralne, koncerty, utwory chóralne oraz muzykę instrumentalną, w której szczególne miejsce zajmuje akordeon. Jest uznawany za jednego z najważniejszych kompozytorów piszących na ten instrument z Europy wschodniej. Jest ponadto organizatorem wielu przedsięwzięć artystycznych na terenie Ukrainy.

 

 

Marta Śniady

kompozytorka

 

Urodzona w 1986 roku w Pabianicach, obecnie mieszka we Wrocławiu. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Bronisława Kazimierza Przybylskiego (2010). Przez dwa lata kształciła się w ramach Podyplomowych Studiów Muzyki Filmowej, Komputerowej i Twórczości Audiowizualnej w Łodzi, a w 2019 ukończyła studia podyplomowe w The Royal Academy of Music w Aarhus (Dania) w klasie Simona Steen-Andersena i Nielsa Rønsholdta. W 2015 roku obroniła doktorat w zakresie kompozycji w Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie obecnie pracuje na stanowisku adiunkta.  

Jej utwory były prezentowane w Polsce, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Szwecji i Danii, podczas takich festiwali jak np. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej “Warszawska Jesień”, Musica Electronica Nova, Frau Musica (Nova), Sacrum Profanum, Pulsar, Klang, RAMA, Musica Estranha i Percussion Plus. Współpracowała z takimi zespołami jak: Kwartludium, EllettroVoce, Spółdzielnia Muzyczna, Orkiestra Muzyki Nowej, Ensemble Garage, Njyd, Hashtag Ensemble oraz Duo van Vliet. Jest autorką muzyki instrumentalnej, scenicznej, elektroakustycznej; obecnie zajmuje się przede wszystkim muzyką audio-video. 

W 2013 roku zdobyła I nagrodę na XI Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego w Krakowie. W 2016 roku Polskie Radio zgłosiło kompozycję aer na klarnet/klarnet basowy i orkiestrę na 63. Międzynarodową Trybunę Kompozytorów. W 2017 roku została stypendystką programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Polsce.

 

Wojciech Widłak

kompozytor i pedagog

Urodzony w 1971 roku w Krakowie. Profesor tytularny w zakresie kompozycji, uczeń Marka Stachowskiego (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie) i Hansa Abrahamsena (Królewska Duńska Akademia Muzyczna w Kopenhadze). Swój warsztat kompozytorski doskonalił pod kierunkiem m.in. Franco Donatoniego, Pera Nørgårda, Goce Kolarovskiego, Roberta Saxtona. Absolwent klasy organów Jana Jargonia. Gościnnie wykładał i prowadził kursy mistrzowskie w USA, Izraelu, Turcji, Włoszech, na Litwie, Słowacji i Węgrzech. Wielokrotny juror konkursów kompozytorskich w kraju i za granicą. 1998-2003 pierwszy kierownik Diecezjalnego Studium Muzyki Kościelnej w Bielsku-Białej.

Autor kilkudziesięciu utworów wykonywanych w 16 krajach Europy, Argentynie, Azerbejdżanie, Gruzji, Japonii, Korei Płd. Meksyku, Turcji, USA, nagranych na kilkunastu płytach, wydanych w Polsce (PWM), Francji, Niemczech i we Włoszech, zamawianych przez instytucje, artystów i zespoły muzyczne o międzynarodowej renomie.

Laureat licznych konkursów kompozytorskich, w tym m.in. prestiżowej rekomendacji 56. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu w 2006 (za Wziemięwzięcie na orkiestrę i organy), stypendiów w Polsce, Danii, Wielkiej Brytanii i Włoszech.

W latach 90‘ stosował tradycyjne środki warsztatowe, w tym wyrazistą harmonię, ekspresyjny rytm i obsesyjną powtarzalność. Od 2000 zwrócił się ku radykalniejszej brzmieniowości i harmonice, wielowarstwowej strukturze, grze muzycznych idiomów. Ostatnio zajmują go: polistylistyczna ekspresja, mikrotonowość, autorska koncepcja „harmoniki obrotowej“.

Członek Związku Kompozytorów Polskich.

 

Paweł Zagańczyk

akordeonista i kompozytor

 

Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, którą ukończył z wyróżnieniem w klasie akordeonu prof. Krzysztofa Olczaka. Koncertuje w Polsce i Europie.  Jest wykładowcą w Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie kształci kolejne generacje młodych artystów, zwracając tym samym uwagę na wiele zagadnień z dziedziny sztuki.  Występował na Litwie, Łotwie, Ukrainie, Słowacji, w Austrii, Chorwacji, Estonii, Finlandii, Hiszpanii, Szwecji, Niemczech, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Paweł Zagańczyk koncertuje też na bandoneonie z niemieckiej manufaktury Uwe Hartenhauera. Jako solista występował z wieloma orkiestrami pod batutą: Michała Nesterowicza, Maji Metelskiej, Jerzego Maksymiuka, Adama Klocka, Georgiosa Balatsinosa, Bohdana Jarmołowicza, Zygmunta Rycherta, Janusza Przybylskiego, Wojciecha Rajskiego, Tadeusza Dixy, Radosława Labahua, Rafała Kłoczko, Szymona Morusa czy Ariela Ludwiczaka.  

Działania artystyczne na pograniczu różnych stylistyk i gatunków muzycznych są wizytówką Pawła Zagańczyka. Współpracuje z muzykami jazzowymi (Adam Wendt, Krzesimir Dębski), zespołami wykonującymi muzykę współczesną w tym elektroniczną. Od kilku lat występuje w zespole wirtuoza skrzypiec Robiego Lakatosa. Jako założyciel kwartetu instrumentalnego Zagan Acoustic prezentuje kompozycje z pogranicza awangardy, jazzu i folku. Jest także autorem muzyki do spektakli teatralnych i słuchowisk radiowych.   

  Zdobył wiele branżowych nagród: Zasłużony dla Kultury Polskiej, Pomorską Nadzieję Artystyczną przyznawaną przez Marszałka Województwa Pomorskiego, Nagrodę dla twórców kultury burmistrza miasta Pruszcz Gdański, Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury. Jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Pomorskiego, Prezydenta Miasta Gdańska, Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.  

 

Nagrał cztery solowe albumy z muzyką współczesną: Tango (2014), Globulus (2018), Fall of Icarus (2019), Impressions (2022) oraz wiele płyt kameralnych. W kręgu jego zainteresowań jest muzyka improwizowana, nowe kompozycje czy eksperymenty ukazujące szerokie spektrum akordeonu.  

 

Maciej Zimka


akordeonista i kompozytor

 

W 2013 roku ukończył z wyróżnieniem krakowską Akademię Muzyczną w klasie akordeonu dra  Janusza Patera, a w 2016 roku obronił doktorat na tejże uczelni. Od 2018 roku Maciej Zimka prowadzi klasę akordeonu w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Artysta jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów instrumentalnych, m.in.: I nagrody 
w VI-ojo Lietuvos Akordeonistu Konkurso Vilnius (Litwa), I nagrody 
45. Internationaler Akkordeonwettbwerb Klingenthal (Niemcy, kategoria kameralna) czy  Nagrody za najlepsze wykonanie kompozycji Andrzeja Krzanowskiego w IV Konkursie Akordeonowym  im. Andrzeja Krzanowskiego w Czechowicach-Dziedzicach (Polska).

Maciej Zimka koncertuje zarówno solo, jak i w zespołach kameralnych grając muzykę klasyczną i współczesną. Artysta wystąpił na wielu festiwalach, m.in.: Sound 12” Newcastle upon Tyne (Wielka Brytania), Les Cles du Classique(Francja/Hiszpania)”, Festival Musique et Patrimoine en Vienne et Gartempe (Francja), Concerts at Lempertz (Belgia), Modena Organ Festival (Włochy), Share.Music.Leipizg. (Niemcy), Calliope Kammermusikreihe (Niemcy),  Festival Musique de Chambre Beausoleil (Francja), Trnawská Hudobná Jar (Słowacja), Classica Brianza (Włochy), Prikarpacka Vesna (Ukraina), Audio Art Festival, MOZG Festival, Art Forum Festival, Euro Chamber Music Festival, Dolnośląski Festiwal Muzyczny, Wawel o zmierzchu” (Polska), odbył także trasy koncertowe w Stanach Zjednoczonych i Izraelu. 

Artysta jest również aktywnie działającym kompozytorem. Tworzy utwory zarówno na akordeon jak i na inne instrumenty i obsady kameralne. Jest laureatem m.in.: Grand Prix w VIII Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskimw Sanoku (2017).